MIHICTEPCTBО ОСВІТИ І
НАУКИ УКРАІНИ
№ 1/9-630 від 05 грудня 2014 рокупринципів гарантування свободи
педагогічної діяльності вчителя
Одним з
пріоритетів освітньої політики є дебюрократизація діяльності педагогічних
працівників, упровадження органами управління освітою сучасних принципів
державно-громадської моделі управління. В умовах, коли Міністерство освіти і
науки суттєво скоротило переліки звітності, що подаються з регіонів, обмежило
кількість загальнонаціональних заходів, й продовжує лінію на дебюрократизацію,
продовжують надходити звернення від вчителів загальноосвітніх навчальних
закладів щодо неправомірних вимог з боку керівників навчальних закладів,
органів управління освітою, методичних кабінетів (центрів) та інших організацій
щодо ведення документації вчителем та примусу до виконання невластивих вчителю
функцій.
Обов'язки
вчителя регламентуються багатьма актами - законами, статутом закладу, правилами
внутрішнього трудового розпорядку, посадовими обов'язками тощо. Додаткові
обов'язки покладають на педагога класне керівництво, предметна та позакласна
діяльність, участь у громадській роботі.
При цьому
на перешкоді творчій діяльності педагогічного працівника, його зосередженості
на виконанні головного функціонального обов'язку і покликання - надання якісних
освітніх послуг стоїть переобтяження його введенням усілякої, у багатьох
випадках не передбаченої жодним нормативно-правовим актом, письмової звітності,
планування та іншої документації. Відтак це поглинає значну кількість сил і
часу вчителя, перетворюючи його роботу на механічну рутинну проектно-звітну
діяльність, що надмірно контролюється й перевіряється керівниками різних рівнів
та інстанцій.
Особливо
обтяжливих форм така паперотворчість та позаплановий неправомірний контроль
набувають наприкінці семестру та навчального року.
На
підставі викладеного вище, у розвиток положень наказу Міністерства освіти і
науки України від 27.05.2014 №
648 "Щодо припинення практики створення та вимагання від дошкільних,
загальноосвітніх, професійно-технічних та позашкільних навчальних закладів
документації та звітності, не передбаченої законодавством України", листа
Міністерства освіти і науки України від 11.11.2014 №
1/9-586 "Щодо здійснення вчителем науково-дослідницької діяльності та
пошукової роботи" наполягаємо на неухильному дотриманні принципів
педагогічної свободи вчителя.
1.
Календарне та поурочне планування здійснюється вчителем у довільній формі, у
тому числі з використанням друкованих чи електронних джерел тощо. Формат,
обсяг, структура, зміст та оформлення календарних планів та поурочних
планів-конспектів е індивідуальною справою вчителя. Встановлення універсальних
у межах навчального закладу, міста, району чи області стандартів таких
документів е неприпустимим. Строки їхнього зберігання вчителем також законодавчо
не встановлені, а відтак вчитель самостійно приймає про це рішення.
2.
Створення, наповнення та зберігання різноманітних порт-фоліо, папок, альбомів
тощо з напрацюваннями вчителя на паперових носіях, в тому числі при підготовці
його до чергової чи позачергової атестації, участі в конкурсах тощо не належить
до передбачених законодавством видів роботи й не може вимагатися від вчителя
керівниками навчального закладу, представниками методичних служб чи органів
управління освітою.
3.
Законодавчі та підзаконні акти у сфері освіти надають вчителеві право, а
побудова навчальних програм з предметів передбачає можливість перенесення
вчителем уроків, збільшення кількості годин на вивчення окремих тем. Відтак,
контроль щодо так званого "відхилення" вчителя від календарного
планування чи від матеріалів підручника е неправомірним і неприпустимим.
4. Вибір
форм та методів викладання є винятково прерогативою вчителя й не можуть
регламентуватися ні адміністрацією навчального закладу, ні органами управління
освітою. Вимоги окремих керівників щодо зведення діяльності педагога до
застосування ним лише традиційної класно-урочної форми проведення занять чи
застосування тих чи інших методик е неправомірними й вчитель не зобов'язаний їх
виконувати.
Дотримання
цих та інших приписів та принципів сприятиме професійній самореалізації
педагогів і, як наслідок, - підвищенню якості освіти.
Заступник
Міністра Павло Полянський