Методи і прийоми запам’ятовування словникових слів із використанням інтерактивних технологій навчання у початковій школі

Скачати документ:
Скачати з Яндекс.Диск



Михальчук Г.В.,
Брик Н.М.





Методи і прийоми
запамятовування словникових  слів
із використанням інтерактивних технологій навчання  у початковій школі










Методичні рекомендації
 для вчителів початкових класів










                                                          2015 рік

Методи і прийоми запамятовування словникових слів із використанням інтерактивних технологій навчання у початковій школі. Методичні рекомендації.
                                  Г.В.Михальчук,Н.М.Брик  - Бережани, 2015.



Укладачі:
Г.В.Михальчук  – методист з початкового навчання
                            Бережанського районного методичного кабінету                    

Брик Н.М.    –      вчитель початкових класів Бережанської ЗОШ І-
                            ІІІ ст. №2








      Методичні рекомендації призначені для вчителів початкових класів. У рекомендаціях подано інтерактивні  методи та прийоми запамятовування словникових слів, які вчителі можуть використати під час проведення уроків рідної мови.
      Схвалено методичною радою Бережанського РМК від 26.05.2015 року протокол № 4  .

    Михальчук Г.В.,Брик Н.М.


                                                                   
ВСТУП
        Початкова школа пережила складний і водночас цікавий період реформування. Одним із найважливіших напрямів удосконалення навчання учнів у початкових класів є пошуки впровадження у навчально-виховний процес новітніх технологій навчання. Сьогодні вже не можливо навчати традиційно: у центрі навчально-виховного процесу має бути учень. Від його творчої активності на уроці, вміння доказово міркувати, обґрунтовувати свої думки і не боятись помилитись, вміння спілкуватись з учителем, учнями класу залежить успіх у свідомому опануванні шкільної програми. Програма з української мови приділяє велику увагу словниковій роботі, результатом якої є розвиток мовлення дітей, підвищення їхньої грамотності. Адже курс української мови - це не тільки окремий навчальний предмет, а й основний засіб опанування всіх інших шкільних дисциплін.
          У Державному стандарті загальної початкової освіти одним із основних завдань вивчення української мови передбачено вироблення в учнів мотивації навчання рідної мови, що підпорядковується вихованню мовної особистості, як свідомо володіє усною й писемною формами мовлення. Підкреслюється також, що на уроках не повинно мати місце зайве теоретизування, вербальне заучування граматичних положень і правил. Процес навчання  має здійснюватися в певній системі на основі комунікативно - діяльнісного підходу. Звертаючись до вчителів початкових класів В.О.Сухомлинський писав: «Ваше найважливіше завдання закласти міцний фундамент знань. Настільки міцний, щоб учителям, які працюватимуть після вас, взагалі не треба було думати про фундамент». Зробити процес засвоєння словникових слів більш ефективним - завдання складне, яке потребує натхнення та сил учителя. Засвоєння написання словникових слів потребує численних систематичних вправ, що пов'язані з усіма видами письмових робіт учнів. Відійшло в минуле зубріння і пасивне відсиджування уроків. Сьогодні саме учень є центральною фігурою на уроці. Від його творчої активності, уміння доказово міркувати, обґрунтовувати свої думки, вміння спілкуватися з однокласниками, з учителем залежить результативність уроку. Вплинути на традиційний процес засвоєння словникових слів, підвищити його ефективність може використання інтерактивних технологій.



Використання інтерактивних технологій навчання під час вивчення словникових слів
         На уроках української мови  доцільно використовувати інтерактивні технології навчання під час вивчення словникових слів. Застосування інтерактивного навчання здійснюють шляхом використання групової співпраці, бо вона має переваги над іншими формами роботи, а саме:
  • діти вчаться співробітництва (слухати, підтримувати розмову, досягати згоди, домовлятися);
  • однокласники стають друзями (піклуються один про одного, допомагають, довіряють);
  • учні аналізують взаємозв'язки між явищами, шукають альтернативне вирішення проблемної ситуації: «Спробую переконати тебе (Вас)...», «Це має бути інакше, оскільки...»
Використовувати  такі форми роботи як:
1) індивідуальні завдання (картки, схеми і т. д.);
2) робота в парах («Обличчя до обличчя», «Один-удвох-усі разом»);
3) робота в малих групах: «Пошук інформації», «Коло ідей»;
4) проводити  на уроках інтерактивні ігри: «Рольова гра», «Драматизація», «Спрощене судове слухання», «Інтерв'ю», «Мозковий штурм», «Передбачення»;
5) на уроках мови використовувати стратегії, які значною мірою стимулюють розвиток інтелектуально-творчих здібностей дітей. Зокрема, літературні ігри, кросворди, шаради, анаграми, вікторини, творчі завдання.
6) впроваджувати різноманітні нестандартні форми уроків: урок-гра, урок-змагання, урок-казка, урок-подорож, урок-КВК, урок-пісня, урок-вікторина, урок-свято та інші;
 7) впроваджувати технології навчання у дискусії: метод «Прес», «Обери позицію», що дає можливість учням висловити свою думку з даної проблеми стисло, за конкретною схемою.
             Цінним у роботі з молодшими школярами є досвіди описані у фахових журналах.
Значення деяких слів можна  пояснювати, застосовуючи технологію ейдетики. Ейдетика - наука, яка вчить запам'ятовувати інформацію через світ образів. Учні завдяки своїй яскравій дитячій уяві можуть швидко і надовго запам'ятовувати потрібну інформацію. А головне таке навчання, яке ґрунтується на грі та фантазії, зовсім не обтяжує учня, навпаки - переключає його на діяльність іншої півкулі головного мозку, а отже дитина відпочиває. До того ж, застосовуючи методи ейдетики, підключаються інші відчуття: слухові, рухові, нюхові і навіть смакові! Таким чином, відбувається розвиток усіх видів пам'яті і, як наслідок, ефективність навчання покращується.Важливою частиною роботи з орфографії в початкових класах є засвоєння слів, вимову і написання яких школярі відповідно до програмових вимог повинні запам'ятати. Це досить об'ємний список, поданий у навчальній програмі по класах.
            Списки слів за класами складають: 1-й клас - 35 слів, 2-й - 34 слів, 3-й - 49 слів, 4-й - 60 слів. Усього – 178 слів.
            Написання таких слів переважно не можна пояснити правилами сучасного правопису, оскільки воно склалося історично. Відповідні вправи і завдання мають бути різноманітними, у змісті і меті яких слід звернути увагу передусім на лексичне значення слова.
Якщо учень бачить слово вперше, не знає, що воно означає, не вміє його правильно вимовляти, то й на письмі він не зможе передати його правильно. Тому в основі роботи над правописом таких слів, крім традиційних вправ, належне місце повинні посісти творчі вправи, які б активізували роботу учнів на уроці. Відповідно до психологічної їх природи традиційних написань основою засвоєння правопису словникових слів є запам'ятовування, отже, в роботі над ними необхідно розвивати в учнів усі види пам'яті: слухову, зорову, емоційну. Водночас актуальною залишається дидактична проблема, як зробити цей процес цікавим і пізнавальним. Щоб отримати позитивний результат у роботі над словниковими словами потрібно підходити творчо до формування вміння відтворювати правильний графічний образ слова, застосовуючи різні види роботи. Передусім добирати мовні ситуації, які б спонукали і давали можливість учням ще й ще раз повернутися до слова, вимову і правопис якого треба запам'ятати.
           У 1-4 класах  рекомендовано поділити  словникові слова на умовно-смислові блоки. Наприклад: поділ словникових слів на смислові групи в 1 класі у післябукварний період, адже така робота здебільшого спрямована на закріплення, оскільки більшість словникових слів першокласники вже вивчили і засвоїли у букварний період навчання грамоти:
  • тваринний світ: дзьоб, зозуля, бджола, олень, лелека, їжак, джміль;
  • рослинний світ: влітку, грунт;
  • Україна, навколишній світ: Київ, Україна, українська, ім'я, бабуся, дідусь, подруга, якір, посередині;
  • навчальний процес: виразно, гумка, загадка (і загадка), лінійка, олівець, папір;
  • у магазині: дзиґа, ґудзик, цукерка, цукор, парасолька, новий, фартух, лялька;
  • будинок: ворота, Ґанок, кватирка.
Роботу на словниковими словами кожного блоку  можна проводити в системі:
1. Урок.
  • ознайомлення з блоком, орфографічне промовляння слів, виділення орфограм, пояснення значення кожного слова (з допомогою учителя або за словником), назва блоку;
  • запис слова в зошитах по складах, для переносу;
  • складання словосполучень, добір спільнокореневих слів, введення їх у речення;
  • зміст самостійного завдання: дібрати до словникових слів ілюстрації, загадки, прислів'я, скоромовки, уривки з текстів дитячих книжок;
2. Урок.
  • звіт про виконання самостійного завдання;


3. Урок.
  • робота в групах: складання учнями колектив­ної тематичної зв'язної розповіді з максимальним використанням у ній словникових слів певної групи;
4. Урок.
  • словниковий перевірний диктант;
  • зоровий перевірний диктант.
Якщо у блоці було більше чотирьох слів, то часу для роботи над ним відводити удвічі більше.
Така організація роботи дає змогу розглянути слово з усіх аспектів:
1) щодо джерела його походження;
2) лексичного значення слова;
3) поєднання з іншими словами;
4) місця слова серед інших спільнокореневих слів;
5) синонімічні, антонімічні, омонімічні зв'язки;
6) введення слова в речення, тексти, фразеологізми, прислів'я, приказки, скоромовки.
               Сучасні технології навчання називають такий вид роботи кубуванням. Уся інформація, яка стосується певного слова, повинна пропонуватися з урахуванням психолого-педагогічних і вікових особливостей учнів молодшого шкільного віку.
Закріплення правильного графічного образу таких слів учнями початкових класів здійснюється  практично під час виконання різноманітних творчих, пошукових, дослідницьких завдань і вправ. Це дає змогу вчителеві розкрити комунікативний зміст мовного навчання і виховання, орієнтований на спілкування, сприймання, дію і вплив слова.
                  У процесі роботи над словниковими словами поєднують творчий і традиційний підходи до навчання орфографії. Це простежується під час введення слова в речення, аналізу змісту слова у дібраних віршах, загадках, прислів'ях, коротких оповіданнях.
                Важливою умовою успішного засвоєння школярами правопису словникових слів є прищеплення їм навички користуватися орфографічним словником. Багаторічні спостереження за навчальним процесом і практика контролю навчальних досягнень молодших школярів з рідної мови свідчать, що цілеспрямований вибір, виписування зі словника і наступний, передусім смисловий, потім орфоепічний і орфографічний аналіз таких слів сприяє виробленню в учнів орфографічної пильності, привчає їх розв'язувати без сторонньої допомоги проблеми, які найчастіше виникають у них саме в процесі самостійної роботи. Із навчального орфографічного словника учень, за відповідного спрямування з боку вчителя, має змогу отримати кілька видів важливої лінгвістичної інформації:
  • орфографічну (як правильно пишеться слово);
  • орфоепічну (як слово вимовляється, на який склад падає наголос);
  • семантичну (що означає слово, які має антоніми, синоніми, в яких фразеологічних сполученнях уживається);
  • морфемно-словотворчу (до групи яких спільнокореневих слів входить дане слово);
  • синтаксичну (як це слово "живе" в словосполученні, в реченні).
             Пропонуйте учням відшукати програмове слово в тлумачному словнику, визначити, що воно означає, а потім вводили це слово у словосполучення або в речення.
Вивчати українську мову із застосуванням навчальних словників - означає дати дитині можливість самостійно оволодівати знаннями, оперувати ними, що, в свою чергу, є основою набуття учнями мовної і мовленнєвої компетентності, якій у сучасній системі шкільної мовної освіти надається особливої уваги.
             В основу роботи над правописом словникових слів  старайтесь закладати орфографічну пильність, тобто вміння фіксувати увагу на графічній формі слова, порівнювати написане зі зразком. З цією метою застосовуйте зорові диктанти.
Роботу організовуйте таким чином:
1. Набір речень записуйте  на дошці або проектуйте на мультимедійну дошку.
2. Читайте весь набір тричі "орфографічно".
3. Закривайте написане.
4. Показуйте по одному реченню, щоб діти його записували.
5. Перевіряйте  написане.
До кожного слова, вимову і правопис якого слід запам'ятати, використовуйте малюнок і картку. Щонайперше покажіть малюнок і назвіть зображене, поясніть лексичне значення цього слова, а потім зосередьте на ньому увагу дітей. Пропоную чітко повторити його хором, двом-трьом учням - окремо, вимову запам'ятати. На дошці прикріпіть малюнок, під ним зробіть напис ставте знак наголосу.
                Розвивати у дітей навички розрізнення звукової форми слова, аналізу звуків, їх диференціації, формувати вміння аналізу звуків мови, розвивати уважність, здібність сприймати слова з голосу і визначати їх фонетичні особливості допомагають інтерактивні вправи. Цікаві вправи та ігри з мови використовують на всіх етапах уроку. За їх допомогою можна перевірити, як учні виконали домашнє завдання. полегшити розуміння нового матеріалу, його закріплення, особливо при вивченні фонетики, частин мови та елементів синтаксису.
Сенкан
(складання за правилами коротких «віршів»)
  • 1-рядок - словникове слово (іменник) Айстра.
  • 2-й рядок - прикметники (опис) Червона, біла, фіолетова.
  • 3-й рядок - дієслово (дія) Росте, розцвітає, в'яне.
  • 4-рядок - речення Восени розпустилась красива айстра.
  • 5-рядок - висновок. Квітка.
Використовуйте також «Тлумачний словничок для кмітливих діточок» для учнів 1-4 класів, зібраний протягом чотирьох років, до якого увійшли всі словникові слова шкільної програми. Він допомагає у підготовці до уроків, а учням - глибше і краще зрозуміти словникові слова.



ВИСНОВОК
            Отже, у роботі над словниковими словами доцільно застосовувати словниково-орфографічну роботу, яка інтегрує ефективні прийоми традиційного навчання з елементами педагогічних інновацій. Неодмінною умовою ефективного засвоєння цих слів є постійна, гнучка робота над словом, яка планується у системі уроків. Міцність засвоєння правопису таких слів досягається шляхом частотного вживання їх у різних завданнях і вправах. Поєднання різноманітних форм і методів роботи на уроках української мови під час опрацювання словникових слів є важливим засобом стимулювання активної пізнавальної діяльності молодших школярів, формування і закріплення у них інтелектуальних умінь, підвищення їхньої комунікативної компетенції. Навчання і виховання учнів - це дві невід'ємних частини одного цілого. Кожен  урок разом з навчальними та розвиваючими цілями містить у собі найосновнішу мету - виховати справжню людину, яка з гідністю носила б почесне ім'я «громадянин України».
      Позитивних результатів можна досягти лише за наступних умов:
  • застосування інновацій у навчально-виховному процесі;
  • індивідуальний вибір оптимального об'єму розумового і фізичного навантаження;
  • комплексне використання індивідуальних і групових форм впливу на особистість учня.
Таким чином, використання різних засобів навчання під час роботи над словниковими словами сприяє розвитку фонематичного слуху та орфографічної зіркості молодших школярів. 







ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА:

1. Гайова Л. Робота зі словами , вимову і правопис яких потрібно запам’ятати // Початкова школа.- № 10. – 2007.
2.Гордієнко О.А., Шевчук Т.О., Робота над словом на уроках української мови в початкових класах ( Електронний ресурс) / О.А.Гордієнко, Т.О.Шевчук Режим доступу:http://librar.щкg.ua
        3.ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ початкової загальної освіти
        затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20
        квітня 2011р. № 462.
        4.Методика навчання української мови в початковій школі:
        навчально – методичний посібник для студентів вищих
        навчальних закладів упорядник О.Я.Савченко / За наук. ред.
        М.С.Вашуленка – К.: Літера ЛТД, 2011. – 336с.
          5. Парамонова Л.Г.Розвиток словникового запасу дітей
        молодшого   віку /Л.Г.Парамонова // Почат. шк.- 2002.-№ 3.
        С.7- 9.



Немає коментарів: