Урок позакласного читання про Т.Г. Шевченка

                                              

Тема. Тарас Шевченко жити буде, поки на землі житимуть люди.

Мета. Удосконалювати вміння самостійно ознайомлюватись з творчістю письменника.                                                                                                                                                Продовжити ознайомлення учнів з красою Шевченківського слова, значенням творчості Кобзаря для українського народу.
           Показати, як шанують його память, викликати бажання глибше пізнати
           його творчість.
           Розвивати память, мислення, читацькі інтереси.
           Виховувати в учнів любов і шану до народного поета.

Матеріал до уроку. Портрет Т.Г. Шевченка, виставка творів поета , на парті Кобзар”, репродукції художніх творів поета, записи творів на слова Кобзаря.
Тип уроку.  Урок позакласного читання і літературно музичне вітання.

Хід уроку.

І. Організаційний момент. 
ІІ. Оголошення теми уроку

1.Слухання слів І. Франка про Т. Шевченка (зачитує вчитель).

Він був сином мужика і став володарем в царстві духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури… Доля переслідувала його в житті, скільки лиш могла, та вона не зуміла перетворити золото його душі у ржу… Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті – невмирущу славу і все розквітаючу радість, яку в мільйонів людських сердець все наново збуджуватимуть його твори.”  

2. Розгадування кросворда.

- Пригадаємо рядки творів поета, нехай ця радість поселиться і у ваших серцях.

3.Робота в парах.
- В кожного на партах є кросворд.
- Будете добирати слова до рядочків із творів поета.
- Якщо правильно запишете слова по горизонталі, то по вертикалі прочитаєте прізвище.

1)    Любо, любо стало, … зраділа      (пташечка)
2)    Світає, край … палає       (неба)
3)    Тече … з-під явора      (вода)
4)    Зоре моя …, зійди над горою     (вечірня)
5)    Зацвіла у лузі … калина       (червона)
6)    Встала й весна, чорну землю … розбудила    (сонну)
7)    садок вишневий … хати    (коло)
8)    Пишається …, явір молодіє     (калинонька)


1.
п
т
а
ш
е
ч
к
а




2.
н
е
б
о





3.
в
о
д
а



4.
в
е
ч
і
р
н
я
я



5.
ч
е
р
в
о
н
а


6.
с
о
н
н
у





7.
к
о
л
о

к
а
л
и
н
о
н
ь
к
а







                  8.
- Чиє прізвище ви прочитали?

4. Робота над акровіршем Д. Білоуса .
   (Прослуховування вірша за допомогою інформаційно – компю тернних 
    засобів.)
 Ти мусиш нам слівце назвати,
 Адже умів лиш він один
 Рабів німих так захищати.
 А хто так оспівав, як він
 Садок вишневий коло хати?

- Зверніть увагу на інтонацію та визначте жанр вірша.
- Що таке акровірш?
 - Акровірш – вірш, у якому перші літери рядків утворюють слово або речення.
- То хто цей співець?
- Правильно. Тарас Григорович Шевченко .

-  Тема сьогоднішнього уроку позакласного читання “ Тарас Шевченко жити буде, поки на землі житимуть люди. ” Присвячений урок 200 – х літтю від дня народження Тараса Григоровича  Шевченка.
- А проведемо його  у вигляді літературно-музичної вітальні.
  Ми будемо говорити про життєвий та творчий шлях геніального сина українського народу. Це він мав справді “од Бога  і голос, і ті слова, які пішли межи люди”. Навіть в найтяжчі часи в родинах українців зберігались книги з його творами. А ті, кого лиха доля в пошуках кращого життя гнали на чужину, разом з Біблією, грудочкою рідної землі везли в ті далекі краї “Кобзар” Тараса Шевченка.

ІІІ. Робота з виставкою “Кобзарів”.
1.     Бесіда вчителя.
- Перед вами виставка “Кобзарів .
- Визначте яких років видань ці книги?
- Про що це говорить?

   Про всенародну повагу та любов.

2.     Демонстрація нового видання Кобзарик  
-         А ось найновіше видання для дітей “Кобзарик”. Це книжка–розмальовка присвячена 200-х літтю з дня народження  Тараса Шевченка.
-         Я пропоную вам всім придбати таку книжечку.

ІV. Повідомлення учнів про життєвий і творчий шлях Т.Г. Шевченко.
-         А зараз послухаємо повідомлення юних журналістів.
-          
Школа юних журналістів.  
1 – ий учень
9 березня 1814 року в селі Моринцях на Черкащині у бідній кріпацькій хаті Шевченків народився хлопчик. Батьки дали йому імя Тарас.
2 – ий учень
Коли хлопцеві минув другий рік, всією сімєю переселилися до села Кирилівка. Велика була сімя: батько Григорій, мати Катерина, Тарасик, три сестри (Катря, Ярина, Марійка), два брати (Микита і Йосип) і дідусь Іван. Усіх девятеро душ.
3 – ій учень
Коли Тарасові було 9 років померла його мати, а в 11 років від злиднів і важкої хвороби помер і батько. Залишився хлопчик сиротою. Тарас дуже хотів читати, писати малювати.
4 – ий учень
Як виходила вільна хвилина, хлопчик брав аркуш паперу, недогризок олівця і, сховавшись в бур’янах, малював усе, що бачив довкола, малював лише чорним олівцем, бо інших у нього не було.
5 – ий учень
Він дуже хотів учитися. У сільській школі навчився читати. Потім служив у пана і той віддав  хлопця вчитись на маляра, щоб мати свого художника.
6 – ий учень
На життєвій дорозі Тарас зустрів добрих і розумних людей, які побачили в ньому талановиту людину, викупили з неволі, допомогли з навчанням в Академії художеств. Ставши вільною людиною в 24 роки, Тарас написав багато поетичних творів, які увійшли до збірки “Кобзар”.

V. Доповнення, розширення, поглиблення читацького досвіду учнів.
1. Хвилинка поезії.
а) бесіда
- Перед вами, діти, лежить Кобзар”. Ви вже відкривали сторінки цієї дивної книги, захоплюючись поетичним словом її автора. Прочитайте твори, які ви підготували.
А хто буде читати поезію нам допоможе розсиланка слів і складів.
з-під, вода, Тече, явора”;
край, палає, Світає, неба”;
калина, у лузі, Зацвіла, червона”;
тринадцятий, Мені, минало”;
землю, Встала, сонну, весна, чорну, розбудила”;
жна Кня”;
 -Про який твір почули вперше?  (“Княжна”)
- Поема “Княжна” – це один із перших творів написаних Кобзарем у засланні. Цей великий твір розпочинається пейзажем “Зоре моя вечірня…

в) слухання запису пісні Зоре моя вечірня…
на музику Я. Степового.
-Послухайте цю пісню на слова Т. Шевченка, яка стала народною .

г) читання уривка поеми вчителем  
 - В поемі Т. Шевченко звертається до зорі , якими словами?

VI. Продовження опрацювання поеми“Княжна”.
- А зараз продовжимо читання поеми
- Але перш  проведемо словникову роботу .
1). Словникова робота
- Прочитайте кожну колонку слів на одному диханні
сам                            Бог
ило                            диво
шні                            неначе
сади                          Україні
серце                        Дніпром
стоять                      широколисті

- Прочитайте усі іменники .
- В якому слові “сховалось” два слова?
- Поясніть правопис слів, написаних з великої букви .

2). Повторне (мовчазне) читання вірша учнями
- Прочитайте уривок і подумайте в яку пору описане село?
- Чому ви так думаєте?

3). Аналіз змісту. Робота над порівняннями в групах.
- Які почуття охопили поета при згадці про українське село?
- Як поет описав село?
- Що росте біля села?
- Які порівняння вжив поет? Прозвітуйте в групах.
- Прочитайте останній рядок вірша.
- Що ним хотів сказати поет?
- Який малюнок ви б намалювали?
- Ми прочитали тільки уривки, решту ви будете вивчати у старших класах, бо це глибокий  філософський твір.
 VII. Шевченко художник.
а) – Природа щедро наділила кріпацького сина не лише поетичним даром, а й талантом художника.
Розгляд та обговорення репродукції Шевченка “Автопортрет” 1840 р.
- Хто впізнав людину, яка дивиться на нас із глибини часу?
- Що означає слово “автопортрет?
- Яким ви бачите поета? (молодим, добрим, розумним)
- Що виражають очі? (печаль, біль)
- Високе чоло свідчить про глибокий розум.
- І багато інших картин намалював Шевченко

в) Хвилинка ерудита( на слайдах)
До нас дійшло близько 1200 акварелей, малюнків олійною фарбою, олівцем. Роботи Т. Шевченка виставлялися на академічних виставках. За значні успіхи у гравюрі Шевченкові було присвоєно звання академіка.
Така людини, такий геній, а прожив усього 47 років, із яких 24 роки був у кріпацтві, 10 років мучився у солдатській неволі та засланні і лише 13 років був вільною людиною.
Трагічною була доля Шевченка. Та його життя було, як зірка: яскраво запалала, але швидко погасла. Та сяйво його творів палає і зараз.

VIII. Письменники і поети про Шевченка.
-         Багато письменників, поетів присвятили свої твори генію слова.
(Діти розказують напамять)

Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
І голос твій нам душі окриля.
Витає в новій красі, забувши лихоліття,
Твоя, Тарасе, звільнена земля…
                                                        В. Симоненко

Ти, як небо, став широкоплечо
Над літами, що упали в грузь:
Віку двадцять першого предтечо,
Я до тебе одного молюсь.
                                                        Д. Павличко

Твої пісні нас кликали в бою,
До перемог вели нас за собою.
Ми огненну поезію твою
Взяли собі в житті за світлу зброю.
                                                        В. Сосюра

Спомянімо ж, пане-браття,
Святого ми нині
Не вмерлого, а живого, -
Бо слово не гине.
                                                        Ю. Федькович

Благословен той день і час,
Коли прослалась килимами
Земля, яку сходив Тарас
Малими босими ногами
                                                      М. Рильський

IX. Вивчення скоромовки.  
-         Яка мусить бути великою любов до генія слова, щоб навіть написати скоромовку.
М. Щербань склав скоромовку.  Плакат

Шевченко – наша слава,
Наш пророк і наш співець,
І за волю, за державу
Богом даний нам борець.

-         Прочитайте мовчки самостійно
-         Прочитайте блискавкою
-         Вивчіть напамять.

X. Творча робота.

Склади прислівя.

-         Шевченко Тарас наче …                                                      зорі
-         Шевченкові твори сяють мов …                                         сонце для нас                                                                      
-         Шевченків Кобзар – то для народу …                     не забудем
-         Ми Шевченка славить будем і ніколи …                   великий удар

XI. Підсумок уроку.
-         Народ шанує Т. Шевченка.
     Дорослі і діти люблять читати “Кобзар”.
     Історія, яку я хочу вам розповісти уже стала легендою.
Три дівчини – сирітки закінчили читати “Кобзар”, витерли білими хустинками сльози і задумались.
Старша сказала:
- Якби я була багатою, то виткала б з чистого золота і срібла великий килим і накрила могилу Тараса Григоровича.
- А якби я була б багатою, - говорить середня дівчина, - я б усю Чернечу гору, де могила “Кобзаря”, тополями, калиною засадила, чудовими квітами всіяла.
Третя ж наймолодша, мовила:
-         Якби я була б багатою, то купила б мільйон “Кобзарів” і в кожну бідну хату дала.

- Отже, прагнення якої дівчини вам сподобалось найбільше?
- Чому?
- І ви зробіть подарунок Тарасу Григоровичу, придбайте “Кобзар” у свою родину, хто ще немає.

XII. Домашнє завдання.  
-         Прочитайте з батьками хоч один вірш із “Кобзаря”.
-         Розкажіть про наш урок

  

                      Гривнак Г. Я., Михальчук Г.В.,  вчителі початкових класів
                                                                         Бережанського району


Немає коментарів: