Каліграфічні хвилинки для 1-4 класів



Хвилинки каліграфії. Дидактичний матеріал для використання на уроках рідної мови у 4 класі. Г.В.Михальчук, Г.Я. Гривнак   - Бережани, 2014, 15с.




Укладачі:
Г.В.Михальчук  – методист з початкового навчання
                               Бережанського районного методичного кабінету
Г.Я. Гривнак      вчитель початкових класів Бережанської ЗОШ І-ІІІ ст. №1



Рецензенти : 
Л.Б. Коненко –  методист лабораторії дошкільної та початкової освіти
                            Тернопільського ОКІППО
О.П. Лещук -      методист з виховної роботи
                             Бережанського районного методичного кабінету





      Дидактичний посібник присвячений 200-літтю від дня народження Т.Г.Шевченка. У посібнику подано хвилинки каліграфії за творами Кобзаря, запитання для роботи над каліграфічними хвилинками, речення із звертаннями  із творів  поета, які вчителі можуть використати під час проведення уроків рідної мови.
      Для практичного застосування рекомендовано методичною радою Бережанського РМК, протокол № 3  від 24.01.2014року.



                                                                   
                                                                                       Михальчук Г.В., Гривнак Г.Я.
Дидактичний матеріал
 для проведення каліграфічних хвилинок
 у 4 класі на уроках рідної мови


Урок почнемо без зупинки з каліграфічної хвилинки.
Щоб оцінка була гарна, треба вивести старанно
Кожну букву, кожен штрих - клас працює, клас притих.


Раз, два, три, чотири, п'ять — починаємо писать.
Ручку вправно поверніть, зошит гарно покладіть
І рівненько запишіть.


Хвилинку каліграфії треба розпочати.
Сядемо рівненько, букви виведемо гарненько.
Надворі сьогодні морозно:
До нас в гості прийшов Морозко,
Приніс гостинці-сніжинки
Для каліграфічної хвилинки.

*****






А  а  аа  та  ма  мо
А ти, моя Україно,
Безталанна вдово,
Я до тебе літатиму
З хмари на розмову.
-         Як ви розумієте зміст речення?
-         Назвіть граматичну основу речення.
-         Поясніть правопис слова  Україно .
-         Назвіть кількість букв та звуків у слові  безталанна .
-         Опишіть образ України , яку ви побачили.

Б  б  бб  ба  бр  бі
Бандуристе, орле сизий!
Добре тобі ,брате…
-         Хто такий бандурист?
-         Чи є у цьому реченні звертання?
-         Як ви зрозуміли  даний  вислів?
-   Чи є тут слова, вжиті в переносному значенні?

В  в  в  ві  во  вл  ве
Вітер з гаєм розмовляє,
Шепче з осокою,
Пливе човен по Дунаю
Один за водою.
-         Чи зрозуміли ви про що йдеться у вірші?
-         Знайдіть слова з ненаголошеними голосними.
-         Як ви уявили собі цю картину?
-         Чи є тут слова вжиті в переносному значенні?

Г  г  гг  го   ге  гл
Горе тобі на чужині…
Хто з тобою заговорить
Привітає , гляне?
-         Що мав на увазі автор, говорячи про «горе на чужині»?






Д  ді ду  до ди
Зацвіла в долині
Червона калина,
Ніби засміялась
Дівчина-дитина.

Думи мої , думи мої ,
Квіти мої, діти!
Виростав вас, доглядав вас, -
-         Де ж мені вас діти ?

-         Знайти порівняння у вірші.
          -   Як ви розумієте вислів «Виростав вас, доглядав вас, - Де ж мені вас
              діти?
-   Чи є тут слова вжиті в переносному значенні?
      -  Який настрій викликають ці рядки?

Е  е  ее  ем  ел  ен
«Е…е… люлі,
Питала зозулі,
Зозуля кувала.
Правдоньку казала».
           -   Доберіть антоніми до слів  спинило ,  ласкаве ,  тепле  .

Є  є  єд  єс
Єдиномисліє подай
І братолюбіє пошли.
-    Назвіть слова, правопис яких слід перевірити за словником.
-         Розберіть за будовою «братолюбіє».
-   Як ви розумієте вислів?

Ж  ж  жд жу  жа  же
«Журись,» - каже думка,
Жалю завдає.
А мати спати не лягала,
   Дочку вечерять дожидала
І тяжко плакала ждучи.
-         Визначте граматичну основу речення.

З  з  зз  за  зо
Защебетав жайворонок,
Угору летючи;
Закувала зозуленька,
На дубі сидячи.

Зоре моя вечірняя,
Зійди над горою…
-         Доберіть споріднені слова до слова  горою ; розберіть їх за будовою.
-          Доберіть антоніми до слів  сидячи ,  угору ,  вечірняя .
-          Встановіть зв `язок слів у першому реченні.

І  і  іі  рі  ні  ві
І виріс я на чужині,
І сивію в чужому краї;
Та одинокому мені
Здається – кращого немає
 Нічого в Бога, як Дніпро
Та наша славная країна…
-         Як ви розумієте зміст другого речення?
-         Доберіть синонім до слова  виріс .
-         Поясніть правопис слова  Дніпро . Підберіть споріднені слова.


Ї  її  ої  аї  їм
Її жаль тобі стане,
Малої билини.
Підеш собі, зажурившись,
Гаєм по долині.
-         Випишіть займенники , визначте особи в яких вони вжиті.

Й  й  йй  йо йому
У Йосипа, у тесляра
Чи бондаря того святого,
Марія в наймичках росла.
-         Випишіть власні назви , поясніть правопис.


          
К  к  кК  ко  ка  ку
Козацька церква невеличка
Стоїть з похиленим хрестом.
Давно стоїть, виглядає
Запорожця з лугу…
           -   Знайдіть слова, вжиті в переносному значенні.
-   Доберіть антонім до слів  стоїть , зробіть його  звукобуквенний  
     аналіз.
-         Встановіть зв` язок слів у першому реченні.

Л  л  лл  ел  лі
Літа орел, літа сизий …
Степами-лісами…
-         Уявіть та опишіть, що бачить орел з висоти!
-         Встановіть зв язок слів у реченні та визначте якою частиною мови
     виражений кожен член речення.

М  м  ми  мі  мо
Між горами старий Дніпро,
Неначе в молоці дитина,
Красується, любується
На всю Україну.
-    Поясніть значення виразу «Неначе в молоці дитина»
-         Поясніть правопис слів  красується ,  любується
-    Доберіть синоніми до слова  дитина .
-    Знайдіть антонім до слова   старий  та підберіть до нього споріднені слова.
Минають дні , минає літо,
Настала осінь, шелестить
 Пожовкле листя.
-         Чи спостерігали ви за таким явищем природи?
-         Який настрій ви відчуваєте? Які кольори у осені ?
-         Назвіть синонім до слова   пожовкле .

Н  н  нн  на не
Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине…
-          Що хотів автор сказати нам цими рядками?
Не нарікаю я на бога,
Не нарікаю ні на кого…
-         Знайдіть займенники. Провідміняйте їх.

О  ою ко  во  но  жо
О, думи мої!
О, славо злая!
За тебе марно в чужому краї
Караюсь, мучуся…але не каюсь!
-         Назвіть звертання.
           -    Чому в кінці речення стоїть знак оклику?


П  п  пл  по
По діброві вітер виє,
Гуляє по полю,
Край дороги гне тополю
До самого долу.
-         Підкресліть однорідні члени речення.
 -   Який настрій викликають ці рядки?
-   Назвіть слова, вжиті в переносному значенні.


Р  р  рр.  ре  рд  рб  ер
Роботящим умам,
Роботящим рукам
Перелоги орать…
-         Зробіть звуковий аналіз слова «роботящим», поясніть правопис.
Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.
-         Знайдіть слова з ненаголошеними голосними. Поясніть їх правопис.
-         Знайдіть слова, правопис яких потрібно пояснити.
-          
С  св сс.  Се  сп
Село! І серце одпочине.
Село на нашій Україні – неначе писанка, село.

Світе ясний! Світе тихий!
Світе вольний , несповитий!
-         Поясніть вираз «Село на нашій Україні – неначе писанка».
     -   Знайдіть слова, у яких є префікси, розберіть за будовою.
-     Поясніть вживання розділових знаків у вірші.

Т  т  тя те  тв ті
Тече вода з-під явора…
Така твоя воля…
Таке її щастя, така її доля!

Тяжко- важко в світі жити
Сироті без роду…
          -     Знайдіть слова, правопис яких потрібно пояснити.
-         Як ви розумієте вислів «Тяжко- важко в світі жити
      Сироті без роду…»

У  у  уу  ук
У нашім раї на землі
Нічого кращого немає,
Як тая мати молодая
З своїм дитяточком малим.
    -    Доберіть антоніми до слів  молодая, малим, кращого,нашім
 Уже прокликали до паю,
А я собі у бур` яні
Молюся богу…
-         Пояснити правопис слова   бур` яні
-         Із якого вірша ці рядки, хто автор?

Ф  ф  фе  фа
А ти, пречистая, святая,
Ти, сестро Феба молодая!
Мене ти в пелену взяла
І геть у поле однесла.
( Феба – у стародавніх греків Бог сонячного проміння і покровитель мистецтв).
-        Доберіть перевірне слово, щоб вірно написати слово тремтить


Х  х  хх  хт  ха
Хто ж викохав тонку, гнучку
В степу погибати?
Постривайте – все розкажу.
Слухайте ж, дівчата!
          -   Доберіть  відповідник, щоб вірно написати слово  погибати .
-         Назвати речення за метою висловлювання.

Ц  ц  цц  ці  це
По улиці вітер віє
Та сніг замітає.
По улиці попідтинню
вдова шкандибає
під дзвінницю…
-         Поясніть правопис слова  дзвіницю , зробіть звуко – буквенний
     аналіз.
-         Розберіть за будовою слово  попідтинню .

Ч  ч  ч чо  че
Чого мені тяжко,
Чого мені нудно,
Чого серце плаче,
Ридає, кричить.
-         Коли так буває ?
-         Підберіть антоніми  до слів  тяжко, кричить, плаче


Ш  ш  шш  шу  шл
Шукала мати, не найшла,
Та вже й шукати перестала,
Умерла плачучи.

Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть.
-    З яким «забарвленням» голосу слід читати ці рядки?
-        Хто автор рядків «Садок вишневий коло хати»?







      

Щ  щ  щщ  ще
Ще треті півні не співали,
Ніхто ніде не гомонів,
Сичі в гаю перекликались,
Та ясен раз у раз скрипів.


Холоне серце, як згадаю,
Що не в Украйні поховають,
Що в не Украйні буду жить,
людей і господа любить!
-         Яку картину ви уявили собі, прочитавши ці рядки?
-         Доберіть синоніми до слова  гомонів .
-         Поясніть вживання розділових знаків.
-         В якому значенні вжито слово  холоне... ?

Ь  ьь
Ходімо ж, доленько моя!
Мій друже вбогий, нелукавий!
Ходімо дальше, дальше слава,
А слава – заповідь моя.
          -    Чи є в цих рядках вислови, вжиті в переносному значенні?
-        До кого звертається автор?

Ю  ю  юю
Минають дні,
Минають ночі,
Минає літо.
-        Яка пора року наближається?
-        Випишіть антоніми, знайдіть однорідні члени речення.

Я  я  яя  як
Як умру, то поховайте
Мене на могилі,
Серед степу широкого,
На Вкраїні милій.
-        Хто автор цих рядків, що ви знаєте про нього?
-        Що хотів автор сказати цими рядками?
-        Які ще твори Т. Г.Шевченка ви знаєте?



Звертання, вибрані із віршів Т.Г.Шевченка



1.     Думи мої, думи мої,
Ви мені єдині.
Не кидайте хоч ви мене
При лихій годині.

2.     Прилинь, сизий орле, бо я одинокий.

3.     Зоре моя вечірняя, зійди над горою,
Поговорим тихесенько в неволі з тобою.

4.     Думи мої, думи мої, лихо мені з вами.


5.     Поки сонце встане, спочивайте, діти.

6.     І ти, моя єдиная, встаєш із-за моря, з-за туману.

Слухняная рожевая зоря.

7.     Прилинь, сизий орле, бо я одинокий.

8.     В Україну ідіть, діти!

9.     Привітай же, моя ненько, моя Україно.

10.                       Любітеся, брати мої, Україну любіть і за неї, безталанну, Господа моліть.

11.                       Не йди, небого, будь ти з нами.

12.                       Пливи, пливи, моя доню, Дніпром за водою.

13.                       Обнімітесь, брати мої, молю вас, благаю.

14.                       Чого, батьку, сумуєте?

15.                       Ой не шуми, луже!

16.                       Сини мої, орли мої, летіть в Україну.

17.                       Вітре буйний, вітре буйний!
Ти з морем говориш.

18.                       Квіти мої, діти!

19.                       Бабусенько, голубонько,
Серце моє, ненько!

20.                       Мамо моя!Доле моя!..
Боже милий, Боже!..

21.                       Плавай, плавай, лебедонько,
По синьому морю!

22.                       Бандуристе, орле сизий!

23.                       Поїдеш далеко,
Побачиш багато;
Задивишся, зажуришся,-
Згадай мене, брате!

24.                       Сини мої, гайдамаки!
Світ широкий, воля,-
Ідіть, сини, погуляйте,
Пошукайте долі.

25.                       Вибачайте, люди добрі,
Що козацьку славу
Так навмання розказую,
Без княжої справи.

26.                       Рости, рости, моя пташко,
Мій маковий цвіте.





…Учітеся , брати мої…

Каліграфічні хвилинки . 4 клас





2014 р.

Немає коментарів: